Köpvillkor Vesani Sweden AB

Parter & köpvillkor

På Vesani Sweden AB är vi angelägna om våra kunder och att er köpupplevelse ska motsvara era förväntningar.

Nedan följer de villkor som träffas vid ett köp mellan dig som köpare och Vesani Sweden AB organisationsnummer 559349–9444 som säljare i samband med beställning på Vesani.se. Om inget annat framgår i avtalet gäller köplagen (1990:931) för köp där köpare är näringsidkare respektive konsumentköplagen (1990:932) vid köp där köpare är konsument. Efter att en beställning gjorts skickas det ut en orderbekräftelse till den e-postadress du som kund angett vid ditt köp.

Vid misstanke av falska beställningar nekas dessa och alla typer av bedrägeriförsök polisanmäls. Försäljning till minderåriga (under 18 år) godkännes ej utan målsmans godkännande.

 

Priser & produkter

Samtliga priser anges inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck och skrivfel på hemsida och i annonsering. Skulle det råda uppenbara felaktigheter i pris förbehåller sig Vesani.se rätten att avbryta eller neka ett köp och leverans av vara.

Vesani försöker alltid att presentera sina produkters egenskaper och utseenden så realistiskt som möjligt med viss reservation för skildring av färger och detaljer som kan variera p.ga teknikaliteter. Exempelvis att produkten är helt eller delvis tillverkad i naturmaterial som trä eller sten där ådringar och marmoreringars strukturer & omfattningar kan variera. 

 

Betalning

För betalning samarbetar Vesani.se i första hand med Svea Bank AB. Genom Svea Bank erbjuds olika former av betalning så som betalning direkt med kort, faktura, bankbetalning och även delbetalning beroende på belopp och kreditvärdighet. Val av betalning görs i samband med köpet. Läs mer om de olika alternativen nedan.

Läs mer om Svea Bank ABs dataskyddshantering.

Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Bank AB.

 

Kortbetalning

Vesani.se samarbetar med Svea Bank AB vilket borgar för trygga kortbetalningar. Svea Bank AB är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Kortköpen sker direkt hos Svea webpay och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. Ingen kortinformation sparas eller hanteras hos Vesani.se. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänt köpet.  

Direktbetalning via internetbank

Vi accepterar direktbankbetalningar från Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB. Alla köp kopplas genom Trustlys säkra betalserver och informationen går endast till Trustly och inlösande Svea Bank AB. Överföringen av information är krypterad med SSL. Vesani.se får aldrig ta del av denna information. Läs mer om Trustly.

 

Faktura (Privatkund)

Vid betalning mot faktura samarbetar Vesani.se med Svea Bank AB. Vesani.se överlåter primärt fakturor till Svea Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att välja handla mot faktura är bland annat att du är folkbokförd i Sverige, inte har några betalningsanmärkningar och är över 18 år gammal. Efter att personuppgifter lämnats i kassan sker kreditprövning och i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. Det skickas i så fall en kopia på kreditupplysningen hem till dig.

 Företagsfaktura:

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com

Delbetalning

Då Vesani.se samarbetar med Svea Bank AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kan du delbetala ditt köp. Kredittiden väljer du i samband med köpet på Vesani.se genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst i kassan. Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning görs. Det skickas i så fall en kopia på kreditupplysningen hem till dig.

Det går inte att ändra från faktura till delbetalning i efterhand. För att använda delbetalning som betalmetod så måste det vara den valda betalningsmetoden vid genomfört köp i kassan på Vesani.se

Har du några frågor så kan du ringa till 08 – 514 931 13 för närmare information.

 

Rabattkoder & presentkort

Presentkort och rabattkoder kan nyttjas på såväl prisreducerade som ordinarie prissatta produkter. Det går nyttja flera presentkort vid samma köptillfälle, men endast en rabattkod per köptillfälle. Rabattkoder gäller endast för varans belopp och appliceras ej på fraktavgifter, men presentkort kan appliceras på såväl fraktavgifter som varans belopp. Använder du inte hela presentkortets belopp sparas det på presentkortet och du använder då samma kod vid nästa köptillfälle för att nyttja det resterande beloppet. Presentkort kan ej växlas in emot pengar, oavsett om presentkortet är onyttjat eller delvis nyttjat med restbelopp kvarstående. Presentkort gäller i ett år från utfärdandet i det fall inget annat anges på presentkortet.


Frakt & leverans

Vesani har samarbete med flertalet speditörer och erbjuder olika leveransalternativ beroende på din postkod och vilken typ av vara som ska levereras. De olika alternativen presenteras i kassan på Vesani.se innan du slutför ett köp. Nedan finns en summering av de leveransalternativ som erbjuds.

Hemleverans

För samtliga leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. Vid leverans till lägenhetshus sker leverans till porten. För leverans till bostadsområden där det råder begränsad tillgänglighet levereras varorna så långt det är körbar väg. Du blir aviserad av speditör på det telefonnummer du angett i samband med köpet på Vesani.se. Speditören aviserar dig vilken dag leverans sker och generellt sett också ett mer exakt tidsspann om cirka 4 timmar när leveransen beräknas ske. Vesani.se kan tyvärr inte påverka speditörernas körtider.

Om du inte är anträffbar vid tillfälle för leverans utan att ha kontaktat speditör i skälig tid så debiteras du 895kr inklusive moms för så kallad bomkörning.  

Efter att du lagt en order hos Vesani och din order har bokats med speditör blir du aviserad med ett sändningsnummer. Kort därefter blir du återigen aviserad från speditör med upp till sju olika leveranstillfällen beroende på rutterna speditören har där du bor. De tre tidigaste av dessa är utan extra kostnad. Väljer du någon av de fyra senare alternativen kommer du att debiteras i efterhand för den lagerkostnad som speditör tar ut för att godset förvaras på deras terminaler. Kostnaden varierar beroende på din orders vikt & volym men minsta belopp att debiteras är 300kr/dag. Se därför till att välja någon av de tre första leveranstillfällena som erbjuds för att slippa merkostnader. 

Leverans till utlämningsställe

Vissa mindre varor levereras till ett utlämningsställe. Leveransen sker till något av DHL:s, Schenkers eller postens ombud och utlämningsställen. Du blir aviserad via SMS eller brev när varan är redo för uthämtning. Normalt måste varan hämtas ut inom 14 dagar. Vid uthämtning av varan sker legitimationskontroll. Bud visar både budets legitimation samt legitimation för den som står som leveransmottagare av varan.   

Skulle något vara skadat på emballaget vid utlämningsstället, vänligen be dem notera detta innan ni kvitterar ut det. Det är upp till dig som konsument att uppmärksamma detta.

När du kvitterat så godkänner du det i emballagets skick. Be dem därför alltid att notera om det är skador. Sedan kan du ta med dig paketet och kvittera ut det.

För varor som levereras till utlämningsställe och som ej hämtas ut så debiteras du som kund en returkostnad enligt nedan tabell.

 

Specialtransport

Vissa skrymmande varor kan kräva specialtransporter. I de fall där det krävs så framgår det på respektive produktsida på Vesani.se.

Export utanför Sverige

Vesani erbjuder möjligheten att leverera bortom Sveriges gränser. Kontakta vår försäljningsavdelning för hjälp med beställning där leveransadress ligger utomlands. Fraktkostnad tas fram efter förfrågan då det varierar beroende på destination och volym. För export gäller full förskottsbetalning i de fall där köpare ej genomgår en godkänd kreditupplysning.

Delleveranser

Vid köp av flera olika varor och kategorier kan det förekomma delleveranser till följd av olika leveranstider på varor eller att det av logistiska skäl blir olika former av leveransmetoder.

Leveranstid

Vi skickar våra varor med tredje part. Detta innebär att vi inte kan påverka leveranstiderna från det att varorna lämnat vårt lager för leverans till er. Skulle det uppstå en leveransförsening har du rätt att häva köpet, men detta gäller endast lagerförda varor och ej beställningsvaror. 

Boka inte hantverkare förrän ni har mottagit era varor i tid, synat så rätt produkt har levererats och att inga skador uppstått. Vesani.se kompenserar ej för merkostnader i samband med avbokning av hantverkare eller övriga kostnader i samband med en skadad, försenad eller felaktig leverans.

Mottagningskontroll

Vid mottagande av varorna ska de inspekteras noggrant innan leveransen kvitteras. Efter kvittering övergår risken för varan på dig som köpare.

Om det mot förmodan finns synliga skador på emballage eller på varan ska du be speditörens chaufför att notera detta på fraktsedeln innan du kvitterar din leverans. Anmäl därefter skadan till vår kundtjänst på kundtjanst@vesani.se . Är emballaget skadat men detta inte finns noterat på fraktsedeln och man sedan upptäcker att även varan är skadad så utgår ingen ersättning.

Fraktbolaget ställer ej av gods utan kvittens av kund eller för kundens räkning ansvarig mottagare. Detta innebär att du ansvarar för att det finns någon som kan ta emot och kvittera godset när leveransen utförs. Bud visar bådas legitimationer.

Dold skada

Dolda skador ska anmälas till Vesani.se inom sju (7) arbetsdagar från mottagandet av varorna. Det är därför viktigt att du som kund emballerar av och noggrant inspekterar dina varor direkt efter att leveransen har skett. Om en dold skada har uppstått får du inte bruka varan. Emballaget måste sparas och vara intakt för handläggning av skadeärendet. Detta för att styrka på dold skada. Beroende på omfattningen av skadan så kan det åtgärdas på olika vis, antingen byts varan ut eller så skickas det en servicetekniker för att åtgärda skadan.  

 

Vår ångerrätts & retur policy

Som kund har du 14 dagars ångerrätt från att du har mottagit varan men vi tar ut en fraktkostnad för returen enligt tabellen nedan förutsatt att varan är i nyskick och inte påverkats av värdeminskning till följd av kunds hantering av varan. Tänk på att det är du som kund som ansvarar för att varan är ordentligt paketerad under returfrakten. 

 

Maskintillverkarde Glas

99kr/paket + 49kr fast avgift per köp.

Handblåsta glas

49kr returavgift/köp

Blandare & bottenventiler

99kr ink moms/styck

LED-lampor

99kr ink moms/paket

Kristallkronor, lampor & belysning

295kr ink moms per kolli

Mattor

295kr ink moms per kolli

Eldstad, kamin, utekruka & lyktor

495kr ink moms/styck

Stolar (både inomhus & utomhus)

495kr ink moms/kolli

Överskåp & badrumsspeglar

695kr ink moms/styck

Speglar B80/90/100 x H200cm

695kr ink moms/styck

Speglar B120 x H240cm

1095kr ink moms/styck

Fåtöljer (både inomhus & utomhus)

1995kr ink moms/styck

Enkelkommoder & högskåp för badrum

1495kr ink moms/styck

Dubbelkommoder

2995kr ink moms/styck

Soffbord i Marmor

1995kr ink moms/styck

Vitrinskåp

2995kr ink moms/styck

Soffor (både inomhus & utomhus)

2995kr ink moms/styck

Matbord (både inomhus & utomhus)

2995kr ink moms/styck

Solsängar

2995kr ink moms/paket

 

Hur du returnerar

Om du önskar returnera en vara inom 14 dagar från mottagande ska du kontakta vår kundtjänst på info@vesani.se. Därefter skickar vi dig en retursedel via post eller mejl som du sedan klistrar på paketet som skall i retur. Är varan skickad med hemleverans så medföljer det med retursedeln ett telefonnummer till speditör så att ni kan boka upphämtning av varan som skall i retur, annars lämnas varan in hos det ombud den levererades till.  Du skall ha påbörjat returen senast 14 dagar från att du har fått retursedlar från vår kundtjänst. Ifall det inte är möjligt måste du höra av dig till oss. Vesani godkänner ej returer som skickas tillbaka långt efter att retursedlar har skickats.

Återbetalning

Vid nyttjande av ångerrätten återbetalas köpet till dig men med avdrag för returkostnaden i tabellen ovan med reservation för de villkor som framgår i avsnittet om begränsning av ångerrätten i stycket nedan. Återbetalning sker via samma betalningsmedel som du själv har använt vid köpet om inte annat blivit överenskommet mellan dig och vår kundtjänst. Har du t.ex. valt att betala mot faktura så krediteras fakturan med motsvarande belopp eller om du betalat med kort så återförs motsvarande belopp till ditt kort. I vissa fall frågar vi dig om dina kontouppgifter och gör i stället en insättning till ditt bankkonto, exempelvis om fakturan redan är betald så måste återbetalning ske via banköverföring.

Återbetalning sker utan onödiga dröjsmål men betalas tidigast ut då varan kommit i retur eller då vi fått se bevis på att varan har återsänts.

 

Begränsningar av ångerrätten

I distansavtalslagen finns ett antal bestämmelser som begränsar rätten att nyttja ångerrätten. Om en returnerad vara är använd i större utsträckning än vad som krävs för att säkerställa dess egenskaper och funktion så förbehåller sig Vesani rätten att kräva dig som kund på ersättning för den värdeminskning som skett på produkten. Det kan innebära avdrag upp till 100% av varans värde om det innebär att vi inte kan sälja varan vidare som en komplett produkt. Varor som returneras i nyskick och i originalförpackning återbetalas till fullo men med avdrag för returkostnaden enligt tabellen längre upp i våra köpvillkor.

  • Varan måste skickas tillbaka i originalförpackning
  • Faktura/kvitto kan uppvisas
  • Varan är oanvänd och felfri utan defekter/skador/repor

 

Beställningsvaror omfattas ej av ångerrätten. Beställningsvaror avser de varor som ej är lagerförda utan istället tillverkas efter kundens beställning. Det framgår på respektive produkt på Vesani.se om det är en lagerförd vara eller klassificeras som tillverkningsvara.

 

Reklamation


Om du mottagit din beställning men ser att varan är skadad eller på något vis felaktig skall du kontakta vår kundtjänst. Uppge ordernummer och vad du upplever är fel med varan så återkommer vår kundtjänst inom kort med anvisningar hur du skall gå till väga för att returnera varan eller om vi eventuellt kan lösa problematiken på annat vis. Vesani förbehåller sig rätten att ersätta defekt vara med vara av samma modell eller vid mindre defekter leverera reservdelar. Om varan har tagit slut så hävs köpet och du får pengarna tillbaka.

Under kontakta oss finner du kontaktuppgifter beroende på vad ditt ärende gäller. 

Garantier
 

Belysning: 2år. Gäller ljuskällor och konstruktion.

Badrumsmöbler/Kommod: 25 år

Marmor & Granit: 1 år. Garantin gäller under förutsättning att montering och skötsel sker enligt skötselråd.

Beslag till kommoder: 5 år

Blandare: 5 år. Garantin gäller läckage och funktion.

Speglar: 3 år

Inomhusmöbler: 3 år

Utemöbler: 30 år. Gäller stommen mot rost & rötskada.

Dynor och kuddar: 5 år. Gäller kulörbeständighet.

 

Datahantering & integritet

Läs om våra datahantering och hur vi hanterar personuppgifter under vår integritetspolicy.

Tvister & ARN


Tvister skall primärt lösas efter diskussion mellan kund och Vesanis kundtjänst. Om parterna inte kommer överens har du som konsument möjlighet att vända dig till och få ärendet prövat av Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Vesani.se åtar sig frivilligt att följa ARNs utslag och rekommendationer.

 

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

 

I enlighet med gällande EU-regler kan du som konsument även vända dig till EU-kommissionens ODR plattform för medling i tvister. Klagomål inlämnade här kommer gå vidare till det nationella tvistlösningsorganet.

Vesani lyder under konsumentköplagen, distransavtalslagen och gällande EU lagstiftning för konsumentköp. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida.

 

Force Majeure

Vesani.se skall vara befriat från skadestånd och övriga påföljder om verkställande av avtal hindras, försvåras eller försenas till följd av omständigheter bortom dess kontroll. Dessa befriande omständigheter anses bland annat vara ny eller ändrad lagstiftning, myndighetsingripande, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport eller väderleksförhållanden samt om bolaget har utsatts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

 

Ägandesrättförbehåll

Vesani äger alla produkter i beställningen till dess att de är betalda till fullo.

Användarvillkor för SMS marknadsföring & kommunikation.

Vesani Sweden AB:s mobila meddelandetjänst (”Tjänsten”) drivs av Vesani Sweden AB (”Vesani Sweden AB”, ”vi” eller ”oss”). Din användning av tjänsten innebär att du godkänner dessa villkor (”Mobilvillkoren”). Vi kan ändra eller avbryta Tjänsten eller någon av dess funktioner utan föregående meddelande. I den utsträckning som tillåts enligt tillämplig lag kan vi också ändra dessa mobilvillkor när som helst och din fortsatta användning av tjänsten efter ikraftträdandedatumet för sådana ändringar ska utgöra ditt godkännande av sådana ändringar.

Genom att samtycka till Vesani Sweden AB:s SMS-tjänst samtycker du till att ta emot återkommande SMS från och på uppdrag av Vesani Sweden AB via din mobiloperatör till det mobilnummer som du har angett, även om ditt mobilnummer är registrerat på en statlig eller federal lista över personer som inte får ringas upp. Textmeddelanden kan skickas med hjälp av ett automatiskt uppringningssystem eller annan teknik. Tjänsterelaterade meddelanden kan innehålla uppdateringar, varningar och information (t.ex. orderuppdateringar, kontovarningar etc.). Kampanjmeddelanden kan innehålla kampanjer, specialerbjudanden och andra marknadsföringserbjudanden (t.ex. påminnelser om kundvagn).

Du förstår att du inte behöver registrera dig för detta program för att kunna göra några inköp, och ditt samtycke är inte ett villkor för något köp hos Vesani Sweden AB. Ditt deltagande i detta program är helt frivilligt.

Vi tar inte betalt för Tjänsten, men du är ansvarig för alla avgifter som din mobiloperatör tar ut i samband med textmeddelanden. Meddelandefrekvensen varierar. Priser för meddelanden och data kan gälla.

Kontrollera ditt mobilabonnemang och kontakta din mobiloperatör för mer information. Du är ensam ansvarig för alla avgifter relaterade till SMS/textmeddelanden, inklusive avgifter från din trådlösa leverantör.

Du kan när som helst välja bort tjänsten. Sms:a kommandot STOP med ett enda nyckelord till Vesani eller klicka på länken för att avsluta prenumerationen (om sådan finns) i ett sms för att avbryta.Du får ett engångssms med bekräftelse på avbeställningen.Inga fler meddelanden kommer att skickas till din mobila enhet, såvida du inte initierar det.Om du har prenumererat på andra Vesani Sweden AB mobila meddelandeprogram och vill avbryta, förutom där tillämplig lag kräver annat, måste du välja bort separat från dessa program genom att följa instruktionerna i deras respektive mobilvillkor.

För servicesupport eller hjälp, sms:a HELP till Vesani eller skicka e-post till info@vesani.se. Vi kan när som helst ändra kortnummer eller telefonnummer som vi använder för att driva Tjänsten och kommer att meddela dig om dessa ändringar.

Du bekräftar att meddelanden, inklusive STOP- eller HELP-förfrågningar, som du skickar till ett kortnummer eller telefonnummer som vi har ändrat kanske inte tas emot och att vi inte ansvarar för att uppfylla förfrågningar som görs i sådana meddelanden.

De trådlösa operatörer som stöds av Tjänsten ansvarar inte för försenade eller olevererade meddelanden.Du samtycker till att förse oss med ett giltigt mobilnummer.Om du får ett nytt mobilnummer måste du registrera dig för programmet med ditt nya nummer.

I den utsträckning som tillåts enligt tillämplig lag samtycker du till att vi inte ansvarar för misslyckad, försenad eller felaktig leverans av information som skickas via tjänsten, eventuella fel i sådan information och/eller eventuella åtgärder som du kan eller inte kan vidta i förlitan på informationen eller tjänsten.

Vi respekterar din rätt till integritet. För att se hur vi samlar in och använder din personliga information, se vår integritetspolicy.

Search engine powered by ElasticSuite